Зараз, наприклад, щосекунди виробляється 20 тисяч пластикових пляшок, а щохвилини продається мільйон штук. Загалом, це понад 5 млрд штук пластикових відходів на рік, що дорівнює половині відстані від Землі до Сонця. Також неможливо не згадати про 9 млрд тонн пластикових відходів, вироблених з кінця 1940-х років у промислових масштабах. Враховуючи все, що ми накопичили за довгі роки, людство може побудувати цілий міжпланетний міст, або кожен з нас може взяти додому тонну пластику, яка припадає на одного жителя планети. Чи можемо ми вчасно зупинити негативний ріст показників та що ж потрібно робити, щоб уникнути наслідків? Йдется в матеріалі Олександра Мамзуренко, Na chasi.
Щоб звільнитися від пластикових відходів, планеті потрібні сотні років. При цьому кожен рік у Світовий океан потрапляє ще до 2 млн тонн пластику. Гігантські пласти сміття від Гаваїв до Каліфорнії та від Японії до Гаваїв — це концентрація пластикових відходів, хімічного мулу, деревної маси та іншого сміття, занесеного водами Північно-Тихоокеанської системи течій. Дослідники з проекту Ocean Cleanup стверджують, що Велика тихоокеанська сміттєва пляма охоплює 1,6 мільйона квадратних кілометрів — від 10 до 100 кг сміття на квадратний кілометр через нерівномірність забруднення. Ця територія на 20% більша за площу всієї України, втричі більша за територію Франції та приблизно така ж, як штат Техас.
Птахи, риби та тварини потрапляють в сміття, помираючи в ньому. Крім того, пластик порушує харчовий ланцюг — мікрочастинками пластику живляться риби та молюски й, у свою чергу, токсини з нього потрапляють в наш організм. Деякі з них включають ртуть, мідь та свинець, які накопичуючись, можуть призвести до серйозних захворювань.
Хто і як може вирішити проблему такого масштабу
Інтелектуальна упаковка, спроектована для підвищення швидкості переробки у всьому світі, була розроблена компаніями TOMRA, PespiCo, Procter & Gamble та Berry Global. За новою технологією, упаковку вкривають невидимим для нас штрих-кодом під назвою Digimarc, який легко зчитують спеціальні сканери. Ці сканери ідентифікують матеріал продукту та допомагають машинам точно переробляти та сортувати відходи на заводах TOMRA. Тому, більше 90% сортувань на даний момент були цілком успішні.
Крім того, деякі пакети, помічені невидимими штрих-кодами, дозволяють користувачеві сканувати продукти у домашніх умовах за допомогою допоміжних програм. Нова технологія може кардинально підвищити ефективність переробки, як вдома, так і на рівні галузі, і допоможе нам перейти до більш циклічної економіки. Завдяки співпраці та інноваційним рішенням ми маємо змогу отримати реальні результати, щоб втілити в реальність мрію про світ без пластикових відходів. “Невидимий штрих-код” отримав відзнаку BBC News за допомогу в революції індустрії переробки.
100 км доріг з переробленого сміття
В Європі, Азії, Північній і Латинській Америці компанією Dow було побудовано близько 100 км доріг, що містять перероблений пластик з використанням полімеру для модифікації асфальту Elvaloy від компанії Dow. У цілому, покриття цих доріг використовує близько 200 метричних тонн пластику, що еквівалентно 50 млн гнучких упаковок, які перетворилися б на відходи, що не підлягають переробці. Дорожні покриття з використанням полімерів більш стійкі до деформацій, викликаних погодними умовами або транспортом, ніж звичайні асфальтні покриття. Також, крім доріг із вмістом пластику, Dow переробляє пластикові відходи в матеріали для будівництва шкіл у Колумбії.
Глобальний збір сміття
Оскільки екологічна складова стає важливою частиною будь-якого бізнесу, великі гравці ринку ставлять екологічні програми нарівні з розробкою нових концепцій та інновацій. Наприклад, Henkel, разом з партнером Plastic Bank за рік співпраці відкрив три центри зі збору пластику в Гаїті, однієї з найбідніших країн світу. Завдяки такому партнерству було зібрано понад 35 т пластику (можна порівняти з 1,2 млн пляшок води). За масштабністю глобального збору сміття інша ініціатива компанії, Trashfighter, охопила 18 країн світу, допомагаючи очистити навколишнє середовище, міста, парки, зелені зони та привернути увагу суспільства до проблеми пластикових відходів.
Окрім цього, компанія дає можливість жителям збирати пластикові відходи і обмінювати їх на гроші, товари або послуги. Таким чином, створюється цінність, а пластикові відходи не потрапляють в океани. Компанія вже почала інтегрувати так званий «соціальний пластик» у своє виробництво і використовувати його в окремих видах упаковки.
Так що ж далі?